Towards a Methodological Approach in Teaching Arabic for Functional Purposes

Authors

  • Bachir Ibrir Author

Keywords:

Methodology, didactics, Arabic language, functional education, teaching methods

Abstract

There exists en evident gap between the cognitive learning and the skill training in the teaching of Arabic language sciences at the university level. The cognitive learning itself did not take place in a satisfactory manner since the university student suffers (find ano- ther word) from a clear kind of shortage in the cognitive theoretical learning that which will enable him to move easily to the practical learning and allow him to use his linguistic knowledge and invest it in the use reality and its different necessities.
This paper is the result of a field investigation describing the teaching reality its intellectual background. the goals and aims the cognitive contents and the methodologies used in the teaching, the allotted means and evaluation styles.
The student also suffers from another type of shortage in percei- ving the basic concepts of Arabic language sciences and non mas- tery of the language itself from the structure description and the effective analysis which will allow him to comprehend. perceive and transform the theoretical learning into deep skill training also the unabridged gap between Arabic and foreign languages at the level of benefit taking.
All this can only be achieved with an efficient functional teachi- ng. And this is why we are in dire need of a new perspective in teaching Arabica t the university level which takes into account the specificities of the society and its educational project and all what ensues as a cognitive and educational industry with new goals and objectives to be studied and taught particularly emphasizing the practical skills. Added to what is required as pedagogical pro- cedures and functional linguistic uses concerning the different and varied functions and links language to the life activities in order to keep it an alive language serving its society's and this can only be done by wisely using the scientific data from Language Teaching as a fertile land and good example of interdisciplinary researches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

انظر: بشير إبرير تقرير عن مشروع الجودة و التميّز، تقدّم به إلى قسم اللغة العربية، بجامعة الملك سعود للاعتماد الأكاديمي يوم 04 /05 /2009 .

Anẓura : Bashīr ibryr taqrīr ʻan Mashrūʻ al-jawdah wa altmyyz, tqddm bi-hi ilá Qism al-lughah al-ʻArabīyah, bi-Jāmiʻat al-Malik Saʻūd llāʻtmād al-Akādīmī yawm 24/05/2009.

محمـد الخوالدة، النظام التربوي في الوطن العربي، تحليل ونقد، اليرموك، مجلة فصلية جامعة، العدد 81، أيلول 2003، ص19 .

Mḥmd al-Khawālidah, al-niẓām al-tarbawī fī al-waṭan al-ʻArabī, taḥlīl wa-naqd, al-Yarmūk, Majallat faṣlīyah Jāmiʻat, al-ʻadad 81, Aylūl 2003, ṣ19.

عبد القادر الفاسي الفهري، اللسانيات واللغة العربية، نماذج تركيبية دلالية، عالم المعرفة اللسانية، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء، المغرب، ط3، سنة 1993، ص 7 الخاصة بتصدير الكتاب.

ʻAbd al-Qādir al-Fāsī al-Fihrī, al-lisānīyāt wa-al-lughah al-ʻArabīyah, namādhij tarkībīyah dalālīyah, ʻĀlam al-Maʻrifah al-lisānīyah, Dār Tūbqāl lil-Nashr, al-Dār al-Bayḍāʼ, al-Maghrib, ṭ3, sanat 1993, Ṣ 7 al-khāṣṣah bi-taṣdīr al-Kitāb.

انظر: المرسوم التنفيذي رقم 08 - 130 المؤرّخ في 27 ربيع الثاني عام 1429 هـ الموافق لـ 03 مايو سنة 2008، يتضمّن القانون الأساسي الخاص بالأستاذ الباحث، الجريدة الرسمية العدد 23، ص19.

Anẓura : al-marsūm al-Tanfīdhī raqm 08-130 almʼrrkh fī 27 Rabīʻ al-Thānī ʻām 1429 H al-muwāfiq li 03 Māyū sanat 2008, ytḍmmn al-qānūn al-asāsī al-khāṣṣ bālʼstādh al-bāḥith, al-Jarīdah al-Rasmīyah al-ʻadad 23, ṣ19.

انظر: أحمد حساني، المرتكزات اللسانية لتعليمية اللغة العربية في وسط تعدد الثقافات واللغات، ضمن مكانة اللغة العربية بين اللغات العالمية، ندوة المجلس الأعلى للغة العربية، الجزائر أيام 10، 12 شعبان 1421 هـ، الموافق لـ06، 08 نوفمبر 2000.

Anẓura : Aḥmad Ḥassānī, al-murtakazāt al-lisānīyah ltʻlymyh al-lughah al-ʻArabīyah fī wasaṭ Taʻaddud al-thaqāfāt wa-al-lughāt, ḍimna Makānat al-lughah al-ʻArabīyah bayna al-lughāt al-ʻĀlamīyah, Nadwat al-Majlis al-Aʻlá lil-lughah al-ʻArabīyah, al-Jazāʼir Ayyām 10, 12 Shaʻbān 1421 H, al-muwāfiq l06, 08 Nūfimbir 2000.

انظر: محمـد الأوراغي اللسانيات النسبية و تعليم اللغة العربية، الدار العربية للعلوم ناشرون، منشورات الاختلاف ط1، 2010، ص26.

Anẓura : mḥmd al-Ūrāghī al-lisānīyāt al-nisbīyah wa Taʻlīm al-lughah al-ʻArabīyah, al-Dār al-ʻArabīyah lil-ʻUlūm Nāshirūn, Manshūrāt al-Ikhtilāf Ṭ1, 2010, ṣ26.

انظر: محمـد الأوراغي اللغة العربية لسان حضارة الدار العربية للعلوم ناشرون منشورات الإختلاف ط1، 2010، ص87 .

Anẓura : mḥmd al-Ūrāghī al-lughah al-ʻArabīyah Lisān Ḥaḍārat al-Dār al-ʻArabīyah lil-ʻUlūm Nāshirūn Manshūrāt al-Ikhtilāf Ṭ1, 2010, ṣ87.

انظر: المرجع نفسه، ص87 .

Anẓura : al-Marjiʻ nafsih, ṣ87.

انظر: المرجع نفسه، ص 33، 34.

Anẓura : al-Marjiʻ nafsih, Ṣ 33, 34.

انظر: فيليب نيكولاس جونسون- و بيرديتركا خركات ميسن، تحريرهما لكتاب التفكير، مطالعات في علم المعرفة، ترجمة أديب يوسف شيشن، ص 223، الهيئة السورية للكتاب، سنة 2009 .

Anẓura : Fīlīb nykwlās jwnswn-wa byrdytrkā khrkāt mysn, tḥryrhmā li-kitāb al-tafkīr, Muṭālaʻāt fī ʻilm al-Maʻrifah, tarjamat Adīb Yūsuf shyshn, Ṣ 201, al-Hayʼah al-Sūrīyah lil-Kitāb, sanat 2009.

انظر: محمـد الأوراغي، اللسانيات النسبية و تعليم اللغة العربية، الدار العربية للعلوم ناشرون، منشورات الاختلاف، ص32.

Anẓura : mḥmd al-Ūrāghī, al-lisānīyāt al-nisbīyah wa Taʻlīm al-lughah al-ʻArabīyah, al-Dār al-ʻArabīyah lil-ʻUlūm Nāshirūn, Manshūrāt al-Ikhtilāf, ṣ32.

انظر: عبد الراجحي، النحو العربي والدرس الحديث، بحث في المنهج، دار النهضة العربية، القاهرة، مصر، 1979، ص23.

وانظر: عبد الرحمن الحاج صالح، مدخل إلى علم اللسان الحديث، مجلة اللسانيات، المجلد الثاني، العدد1، سنة 1972، جامعة الجزائر، ص 23 ، 24.

Anẓura : ʻAbd al-Rājiḥī, al-naḥw al-ʻArabī wa-al-dars al-ḥadīth, baḥth fī al-manhaj, Dār al-Nahḍah al-ʻArabīyah, al-Qāhirah, Miṣr, 1979, ṣ23.

Wānẓr : ʻAbd al-Raḥmān al-Ḥājj Ṣāliḥ, madkhal ilá ʻilm al-lisān al-ḥadīth, Majallat al-lisānīyāt, al-mujallad al-Thānī, alʻdd1, sanat 1972, Jāmiʻat al-Jazāʼir, Ṣ 23, 24.

عبد القاهر الجرجاني، دلائل الاعجاز في علم المعاني، سلسلة الأنيس، موفم للنشر، 1991، الجزائر، ص 206 وما بعدها.

ʻAbd al-Qāhir al-Jurjānī, Dalāʼil al-iʻjāz fī ʻilm al-maʻānī, Silsilat al-Anīs, Mūfim lil-Nashr, 1991, al-Jazāʼir, Ṣ 206 wa-mā baʻdahā.

ريموند ويليام، الكلمات المفاتيح، ترجمة نعيمان عثمان، المركز الثقافي العربي، المجلس الأعلى للثقافة، مصر ط1، سنة 2007، ص16.

Rymwnd wylyām, al-kalimāt al-mafātīḥ, tarjamat Nuʻaymān ʻUthmān, al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, al-Majlis al-Aʻlá lil-Thaqāfah, Miṣr Ṭ1, sanat 2007, ṣ16.

انظر: يحي بعيطيش، نحو نظرية وظيفية للنحو العربي، دكتوراه دولة مخطوطة، جامعة منتوري، قسنطينة، الجزائر، سنة 2006، ص488.

وانظر: Jeom Michel Adam, les textes types et prototypes, Natan, Paris, p, 429,1992.

Anẓura : Yaḥyá bʻyṭysh, Naḥwa Naẓarīyat waẓīfīyah lil-naḥw al-ʻArabī, duktūrāh Dawlat makhṭūṭah, Jāmiʻat Mintūrī, Qusanṭīnah, al-Jazāʼir, sanat 2006, ṣ488.

Wānẓr : Jeom Michel Adam, les textes types et prototypes, Natan, Paris, p, 429, 1992.

انظر: عارف عبد الغني، الطرق الديداكتيكية (محاولة في التصنيف)، مجلة الدراسات النفسية و التربوية، المغرب، سنة 1990، عدد 11، ص22.

Anẓura : ʻĀrif ʻAbd al-Ghanī, al-ṭuruq al-dīdāktīkīyah (muḥāwalah fī al-taṣnīf), Majallat al-Dirāsāt al-nafsīyah wa al-Tarbawīyah, al-Maghrib, sanat 1990, ʻadad 11, ṣ22.

Downloads

Published

25-06-2018

Issue

Section

Articles

How to Cite

Towards a Methodological Approach in Teaching Arabic for Functional Purposes. (2018). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 14(1), 31-55. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/106