Teaching Arabic grammar between two goals: memorization of language and understanding the purposes of speech.

Authors

  • Mohamed Ould Dali Author

Keywords:

Teaching Grammar , Learners' Weakness , Educational Grammar Publications , Preserving the Language

Abstract

Teachers in the Arab world complain about the weakness of students at various educational levels in using Arabic fluently and in writing. While their opinions vary on the reasons for this weakness, those concerned attribute it to Arabic grammar rules, with two main perspectives: one group sees the flaw in these rules themselves, while another group believes the problem lies in the methods used to teach these rules.

Among the criticisms directed at the teaching methods of Arabic grammar rules is the focus of school textbooks on the debates among grammarians about controversial grammatical issues and the various grammatical approaches in parsing a single sentence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

سعيد الأفغاني ــ في أصول النحو ــ مديرية الكتب والمطبوعات الجامعية ــ دمشق. دون طبعة. 1994م

Saʻīd al-Afghānī fī uṣūl al-naḥw Mudīrīyat al-Kutub wa al-Maṭbūʻāt al-Jāmiʻīyah Dimashq. Dawwin Ṭabʻah. 1994m

عبد الفتاح لا شين ــ التراكيب النحوية من الوجهة البلاغية عند عبد القاهر ــ نشر دار المريخ ــالرياض ــ المملكة العربية السعودية. دون طبعة. 1980م.

ʻAbd al-Fattāḥ lā Shīn al-tarākīb al-naḥwīyah min al-wijhah al-balāghīyah ʻinda ʻAbd al-Qāhir Nashr Dār al-Mirrīkh al-Riyāḍ al-Mamlakah al-ʻArabīyah al-Saʻūdīyah. Dawwin Ṭabʻah. 1980m.

صابر أبو السعود ــ في نقد النحو العربي ــ دار الثقافة للنشر والتوزيع ــ مصر ــ الفحالة ــ دون طبعة. 1988م.

Ṣābir Abū al-Saʻūd fī Naqd al-naḥw al-ʻArabī Dār al-Thaqāfah lil-Nashr wa al-Tawzīʻ Miṣr alfḥālh Dawwin Ṭabʻah. 1988m.

صلاح الدين حسنين ــ الدلالة والنحو. توزيع مكتبة الآداب طبعة:1، الأردن، دون تاريخ.

Ṣalāḥ al-Dīn Ḥasanayn al-dalālah wa al-naḥw. Tawzīʻ Maktabat al-Ādāb Ṭabʻah : 1, al-Urdun, Dūna Tārīkh.

جون سيرل ــ تشومسكي والثورة اللغوية. مجلة الفكر العربي. العددان :9/8. (الألسنية أحدث العلوم الإنسانية) السنة :1. معهد الإنماء العربي. طرابلس. ليبيا. مارس 1979م

Jūn syrl tshwmsky wa al-thawrah al-lughawīyah. Majallat al-Fikr al-ʻArabī. al-ʻadadān : 9/8. (al-alsunīyah aḥdath al-ʻUlūm al-Insānīyah) al-Sunnah : 1. Maʻhad al-Inmāʼ al-ʻArabī. Ṭarābulus. Lībiyā. Mārs 1979m.

أحمد يحيى ــ الاتجاه الوظيفي ودوره في تحليل اللغة. مجلة عالم الفكر، وزارة الإعلام، الكويت. عدد:3. المجلد: 20 أكتوبر نوفمبر ديسمبر.1989م

Aḥmad Yaḥyá al-Ittijāh al-waẓīfī wa dawruhu fī taḥlīl al-lughah. Majallat ʻĀlam al-Fikr, Wizārat al-Iʻlām, al-Kuwayt. ʻadad : 3. al-mujallad : 20 Uktūbir Nūfimbir Dīsimbir. 1989m.

علم الدلالة (السيمانتيكية والبراجماتيكية في اللغة العربية). دار الفكر للنشر والتوزيع، الأردن، طبعة: 1. 2001م. وما بعدها.

ʻilm al-dalālah (alsymāntykyh wa albrājmātykyh fī al-lughah al-ʻArabīyah). Dār al-Fikr lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, al-Urdun, Ṭabʻah : 1. 2001m. wa mā baʻdahā.

محمد محمد علي يونس ــ مدخل إلى اللسانيات. دار الكتاب الجديد المتحدة. طبعة:1. بيروت .2004 م.

Muḥammad Muḥammad ʻAlī Yūnus madkhal ilá al-lisānīyāt. Dār al-Kitāb al-jadīd al-Muttaḥidah. Ṭabʻah : 1. Bayrūt. 2004 m

جون سيرل ــ تشومسكي والثورة اللغوية.

Jūn syrl tshwmsky wa al-thawrah al-lughawīyah.

عبد الرحمان الحاج صالح ــ الجملة في كتاب سيبويه. مجلة المبرز.عدد: 2.المدرسة العليا للأساتذة. بوزريعة الجزائر.م1993.

ʻAbd al-Raḥmān al-Ḥājj Ṣāliḥ al-jumlah fī Kitāb Sībawayh. Majallat al-Mubriz. ʻadad : 2. al-Madrasah al-ʻUlyā lil-asātidhah. Būzurayʻah al-Jazāʼir. m1993.

سيبوبه ــ الكتاب. تحقيق وشرح عبد السلام هارون. دار الجيل. بيروت. جزء: 3.

sybwbh al-Kitāb. taḥqīq wa sharḥ ʻAbd al-Salām Hārūn. Dār al-Jīl. Bayrūt. Juzʼ : 3.

ابن جني ــ المحتسب. تحقيق علي النجدي ناصف، وعبد الحليم النجار، وعبد الفتاح إسماعيل شلبي، القاهرة:2004 جزء: 1

Ibn Jinnī al-Muḥtasib. taḥqīq ʻAlī al-Najdī Nāṣif, wa ʻAbd al-Ḥalīm al-Najjār, wa ʻAbd al-Fattāḥ Ismāʻīl Shalabī, al-Qāhirah : 2004 Juzʼ : 1

ابن عقيل " شرح الألفية. تحقيق محمد محي الدين عبد الحميد". دار إحياء التراث العربي، جزء: 2.

Ibn ʻAqīl "sharḥ al-alfīyah. taḥqīq Muḥammad Muḥyī al-Dīn ʻAbd al-Ḥamīd". Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī, Juzʼ : 2

محمد حسن عبد العزيز ــ مصادر البحث اللغوي. نشر مكتبة الشباب القاهرة .1991م.

Muḥammad Ḥasan ʻAbd al-ʻAzīz maṣādir al-Baḥth al-lughawī. Nashr Maktabat al-Shabāb al-Qāhirah. 1991m.

عبده الراجحي ــ دروس في كتب النحو. دار النهضة العربية للطباعة والنشر.بيروت .1975م.

ʻAbduh al-Rājiḥī Durūs fī kutub al-naḥw. Dār al-Nahḍah al-ʻArabīyah lil-Ṭibāʻah wa al-Nashr. Bayrūt. 1975m.

عباس حسن ــ النحو الوافي. دار المعارف.مصر.جزء: 1. 1979.

ʻAbbās Ḥasan al-naḥw al-Wāfī. Dār al-Maʻārif. Miṣr. Juzʼ : 1. 1979.

محمد عبد ــ النحو المصفى. مكتبة الشباب. القاهرة .1973.

Muḥammad ʻAbd al-naḥw al-muṣaffá. Maktabat al-Shabāb. al-Qāhirah. 1973m.

سيبويه ــ الكتاب. جزء: 2.

Sībawayh al-Kitāb. Juzʼ : 2.

عبد القاهر الجرجاني ــ دلائل الإعجاز في علم المعاني. نشر مكتبة الخانجي. دون طبعة. 1984م

ʻAbd al-Qāhir al-Jurjānī Dalāʼil al-iʻjāz fī ʻilm al-maʻānī. Nashr Maktabat al-Khānjī. Dawwin Ṭabʻah. 1984m.

Trad par jacques Durand et Dominique john lyons Semantique Linguistique Boulonnais libraire Larousse Paris France 1980.

Germaine Cloude et LeBlanc Raymond Introduction ala ingustique Generale 4.Syntaxe les presses de Luniversitie de Montreal Canada 1981.

Downloads

Published

30-06-2012

Issue

Section

Articles

How to Cite

Teaching Arabic grammar between two goals: memorization of language and understanding the purposes of speech. (2012). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 8(1), 203-233. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/131