Problem Solving Situation and Project-Based Pedagogyin Textual Approach Context

Authors

  • Fazia Tiguercha Author
  • Omar Belkheir Author

Keywords:

Problem solving situation, project-based pedagogy, textual approach, educational processes, metacognitive processes

Abstract

We deal in this paper with problem-solving tools and project pedagogy in the context of
textual approach in the Algerian school, analysing the activation of the learners’
metacognitive processes by creating communicative educational situations that suit the
educational content and the needs of learners. Add to this the operational processes that
regulate the treatment of the learner's linguistic system, through the perception of the
mental processes by which the learner's mind functions to achieve final skills
communicational processes at the oral and written levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

جميل حمداوي، نحو تقديم تقويم تربوي جديد (التقويم اإلدماجي)، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، باتنة: 1995 ،المجلد الثاني، العدد الرابع.

Jamīl Ḥamdāwī, Naḥwa taqdīm Taqwīm tarbawī jadīd (al-Taqwīm aʼldmājy), Majallat al-ʻUlūm al-Insānīyah wa-al-Ijtimāʻīyah, Bātnah : 1995, al-mujallad al-Thānī, al-ʻadad al-rābiʻ.

رياض بن علي الجوادي، مداخل حديثة في التعليم، دار التجديد للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، تونس، الطبعة الاولى، 2018 .

Riyāḍ ibn ʻAlī al-Jawādī, madākhil ḥadīthah fī al-Taʻlīm, Dār al-tajdīd lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ wa-al-Tarjamah, Tūnis, al-Ṭabʻah al-ūlá, 2018.

سليمان عبد الواحد يوسف إبراهيم، صعوبات التعلم (النمائية والاكاديمية والاجتماعية والانفعالية)، مكتبة الانجلو المصرية، مصر، الطبعة الاولى، 2010

Sulaymān ʻAbd al-Wāḥid Yūsuf Ibrāhīm, ṣuʻūbāt al-taʻallum (al-Namāʼīyah wa-al-akādīmīyah wa-al-Ijtimāʻīyah wālānfʻālyh), Maktabat al-Anjlū al-Miṣrīyah, Miṣr, al-Ṭabʻah al-ūlá, 2010

سمير جوهاري، الاحتياجات التدريسية لمعلمي التعليم الابتدائي للتدريس وفق المقاربة بالكفاءات، مجلة جيل العلوم الانسانية والاجتماعية، الجزائر، العدد الثالث والاربعون، 2018.

Samīr jwhāry, al-iḥtiyājāt al-tadrīsīyah li-muʻallimī al-Taʻlīm al-ibtidāʼī lil-tadrīs wafqa al-muqārabah bālkfāʼāt, Majallat jīl al-ʻUlūm al-Insānīyah wa-al-Ijtimāʻīyah, al-Jazāʼir, al-ʻadad al-thālith wālārbʻwn, 2018.

عبد الحميد حسن عبد الحميد شاهين، استراتيجيات التدريس المتقدمة واستراتيجيات التعلم وأنماط التعلم، الاسكندرية،دون طبعة، 2010 .

ʻAbd al-Ḥamīd Ḥasan ʻAbd al-Ḥamīd Shāhīn, Istirātījīyāt al-tadrīs al-mutaqaddimah wa-istirātījīyāt al-taʻallum wa-anmāṭ al-taʻallum, al-Iskandarīyah, Dawwin Ṭabʻah, 2010.

عدنان يوسف، علم النفس المعرفي (النظرية والتطبيق)، الطبعة الاولى، عمان، 2004 ،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الطبعة الاولى، 2004 .

ʻAdnān Yūsuf, ʻilm al-nafs al-maʻrifī (al-naẓarīyah wa-al-taṭbīq), al-Ṭabʻah al-ūlá, ʻAmmān, 2004, Dār al-Masīrah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, ʻAmmān, al-Ṭabʻah al-ūlá, 2004.

فراس السليتي، استراتيجيات التعلم والتعليم (النظرية والتطبيق)، جدارا للكتاب العاملي، عمان، الطبعة الاولى، 2008 .

Firās alslyty, Istirātījīyāt al-taʻallum wa-al-taʻlīm (al-naẓarīyah wa-al-taṭbīq), Jadārā lil-Kitāb al-ʻĀmilī, ʻAmmān, al-Ṭabʻah al-ūlá, 2008.

لحسن مادي، المقاربة بالكفايات وبيداغوجيا الادماج أي عالقة، مجلة علوم التربية، المغرب: ماي 2009 ،العدد الاربعون.

Laḥsan Mādī, al-muqārabah bālkfāyāt wbydāghwjyā alādmāj Ayy ʻāliqah, Majallat ʻulūm al-Tarbiyah, al-Maghrib : Māy 2009, al-ʻadad al-Arbaʻūn

محمد الصالح الحثروبي، الدليل البيداغوجي لمرحلة الابتدائي وفق النصوص المرجعية والمناهج الرسمية، الجزائر، 2022 ،دار الهدى.

Muḥammad al-Ṣāliḥ alḥthrwby, al-Dalīl al-baydāghūjī li-marḥalat al-ibtidāʼī wafqa al-nuṣūṣ al-marjiʻīyah wa-al-Manāhij al-Rasmīyah, al-Jazāʼir, 2022,

محمد الطاهر وعلي، الوضعية المشكلة في المقاربة بالكفاءات، المعهد الوطني لتكوين مستخدمي التربية الحراش (com.educafile ،2007.)

Muḥammad al-Ṭāhir wa-ʻAlī, al-waḍʻīyah al-mushkilah fī al-muqārabah bālkfāʼāt, al-Maʻhad al-Waṭanī li-Takwīn Mustakhdimī al-Tarbiyah al-Ḥarrāsh (com. educafile, 2007.)

وزارة التربية الوطنية، الاطار العام للوثيقة المرافقة لمناهج التعليم الابتدائي، الجزائر، 2016.

Wizārat al-Tarbiyah al-Waṭanīyah, al-iṭār al-ʻāmm llwthyqh al-murāfiqah li-manāhij al-Taʻlīm al-ibtidāʼī, al-Jazāʼir, 2016.

وزارة التربية الوطنية، مناهج السنة الرابعة من التعليم الابتدائي، الجزائر، جوان 2011

Wizārat al-Tarbiyah al-Waṭanīyah, Manāhij al-Sunnah al-rābiʻah min al-Taʻlīm al-ibtidāʼī, al-Jazāʼir, Juwān 2011

Downloads

Published

31-12-2019

How to Cite

Problem Solving Situation and Project-Based Pedagogyin Textual Approach Context. (2019). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 15(2), 21-32. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/47