Teaching Listening Skill for Non-Arabic Speakers Importance, Difficulties and Solutions

Authors

  • Khaled Hocine Abuamsha Author

Keywords:

Listening skill, challenges, difficulties, obstacles, learning and teaching, non-Arabic speakers

Abstract

Listening comprehension in a second or foreign language is a complex process, and at the
same time it plays a crucial role in shaping the linguistic competence of the learner. Despite
this, you find that institutions teaching Arabic to non-native speakers care more about
vocabulary, grammar, reading and writing than teaching listening skills. Therefore, this
study aims to describe the process of teaching listening skills in Arabic classes for non-native
speakers, and tries to identify the difficulties and challenges facing teachers and learners
alike in teaching listening. The study found a set of challenges as follows: difficulties and
challenges related to the listening process itself, challenges and difficulties related to the
curricula and textbooks, difficulties related to the teacher's lack of qualification in teaching
the listening skill, the lack of classroom management techniques, and difficulties related to
the learners themselves and their different levels, backgrounds and attitudes towards the
listening skill. In this study, we suggest a set of treatments and solutions that contribute to
overcomethese difficulties.
 

Downloads

Download data is not yet available.

References

القرآن الكريم.

Al-Qurʼān al-Karīm.

ابن عاشور، تفسير التحرير والتنوير، دار ابن حزم، بيروت، لبنان، 2021.

Ibn ʻĀshūr, tafsīr al-Taḥrīr wa-al-tanwīr, Dār Ibn Ḥazm, Bayrūt, Lubnān, 2021.

أبو عمشة (خالد)، تدريس مهارة الاستماع اتصاليا ودرس تطبيقي عليها للناطقين بغير العربية، https://cutty.ws/hvZWw، 2017: تاريخ المشاهدة: .2022/01/01

Abū ʻAmshah (Khālid), tadrīs mhārh al-Istimāʻ ittiṣālyan wa-dars taṭbīqī ʻalayhā lil-nāṭiqīn bi-ghayr al-ʻArabīyah,. 2017 : https : / / cutty. ws / hvZWw Tārīkh al-mushāhadah : 01/01/2022.

أبو عمشة (خالد)، مبادئ في تدريس مهارة الاستماع، تعلم العربية، مدونة الجزيرة،

.https://learning.aljazeera.net/en/Blogs

Abū ʻAmshah (Khālid), Mabādiʼ fī tadrīs mhārh al-Istimāʻ, taʻallum al-ʻArabīyah, Mudawwanat al-Jazīrah, . https : / / learning. aljazeera. net / en / Blogs.

أبو عمشة (خالد)، نظريات اكتساب اللغة الثانية في الفكر اللغوي العربي وتطبيقاتها المعاصرة، منشورات دار كنوز المعرفة، الأردن، 2018، الطبعة الأولى.

Abū ʻAmshah (Khālid), naẓarīyāt iktisāb al-lughah al-thāniyah fī al-Fikr al-lughawī al-ʻArabī wa-taṭbīqātuhā al-muʻāṣirah, Manshūrāt Dār Kunūz al-Maʻrifah, al-Urdun, 2018, al-Ṭabʻah al-ūlá.

باعباد (منار) ، مشكلات وحلول في تدريس مهارة الاستماع لمتعلمي اللغة العربية الناطقات بغيرها، أبحاث ودراسات الندوة الثانية عشرة: تحديات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها - قضايا وحلول، مركز الملك عبد الله بن عبد العزيز الدولي لخدمة اللغة العربية وجامعة الاميرة نورة - معهد تعليم اللغة العربية للناطقات بغيرها، الرياض، السعودية ،2015.

Bāʻabbād (Manār), Mushkilāt wa-ḥulūl fī tadrīs mhārh al-Istimāʻ lmtʻlmy al-lughah al-ʻArabīyah alnāṭqāt bi-ghayrihā, Abḥāth wa-dirāsāt al-nadwah al-thāniyah ʻashrah : taḥaddiyāt Taʻlīm al-lughah al-ʻArabīyah lil-nāṭiqīn bi-ghayrihā-Qaḍāyā wa-ḥulūl, Markaz al-Malik ʻAbd Allāh ibn ʻAbd al-ʻAzīz al-Dawlī li-Khidmat al-lughah al-ʻArabīyah wa-Jāmiʻat al-Amīrah Nūrah-Maʻhad Taʻlīm al-lughah al-ʻArabīyah llnāṭqāt bi-ghayrihā, al-Riyāḍ, al-Saʻūdīyah, 2015.

البطل (محمود)، تدريس مهارة الاستماع النظرية والتطبيق، في كتاب الدليل التدريبي في تعليم العربية للناطقين بغيرها، تح: خالد حسين ابو عمشة، منشورات مركز الملك عبد الله لخدمة اللغة العربية، الرياض، السعودية، 2018.

Al-Baṭal (Maḥmūd), tadrīs mhārh al-Istimāʻ al-naẓarīyah wa-al-taṭbīq, fī Kitāb al-Dalīl al-tadrībī fī Taʻlīm al-ʻArabīyah lil-nāṭiqīn bi-ghayrihā, tḥ : Khālid Ḥusayn Abū ʻAmshah, Manshūrāt Markaz al-Malik ʻAbd Allāh li-Khidmat al-lughah al-ʻArabīyah, al-Riyāḍ, al-Saʻūdīyah, 2018.

بونجمة (محمد)، تدريس اللغة العربية للناطقين بغيرها مهارة الاستماع نموذجا. مطبعة آنف و- برانت، فاس، المغرب، 2013.

Bwnjmh (Muḥammad), tadrīs al-lughah al-ʻArabīyah lil-nāṭiqīn bi-ghayrihā mhārh al-Istimāʻ namūdhajan. Maṭbaʻat ānf wa-Brānt, Fās, al-Maghrib, 2013.

التنقاري ( صالح) ، وزكريا (عمر)، استراتيجيات تعلم مهارة الاستماع لدى دارس ي العربية بوصفها لغة ثانية: الدارس الماليزي نموذجاً ، مجلة الدراسات اللغوية والأدبية، 2016، السنة السابعة، العدد الثالث، الصفحات 122 -141 .

Al-Tinqārī (Ṣāliḥ), wzkryā (ʻUmar), Istirātījīyāt taʻallum mhārh al-Istimāʻ ladá dārs Y al-ʻArabīyah bi-waṣfihā Lughat thānīyah : al-Dāris al-Mālīzī namūdhajan, Majallat al-Dirāsāt al-lughawīyah wa-al-adabīyah, 2016, al-Sunnah al-sābiʻah, al-ʻadad al-thālith, al-Ṣafaḥāt 122-141.

الساهلي (مريم)، الاستماع: ماهيته واستراتيجيات تدريسه للناطقين بغير العربية، مجلة الناطقين بغير العربية، المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب، القاهرة، مصر ،2020، العدد السابع، الصفحات 53 - 69.

Alsāhly (Maryam), al-Istimāʻ : māhīyatuhu wa-istirātījīyāt tadrīsih lil-nāṭiqīn bi-ghayr al-ʻArabīyah, Majallat al-nāṭiqīn bi-ghayr al-ʻArabīyah, al-Muʼassasah al-ʻArabīyah lil-Tarbiyah wa-al-ʻUlūm wa-al-Ādāb, al-Qāhirah, Miṣr, 2020, al-ʻadad al-sābiʻ, al-Ṣafaḥāt 53-69.

الشعراوي (محمد متولي)، تفسير الشعراوي: الخواطر، مطابع أخبار اليوم، 1997، الجزء الحادي والعشرون.

Al-Shaʻrāwī (Muḥammad Mutawallī), tafsīr al-Shaʻrāwī : al-khawāṭir, Maṭābiʻ Akhbār al-yawm, 1997, al-juzʼ al-ḥādī wa-al-ʻishrūn.

القاسمي (محمد جمال)، محاسن التأويل، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان ،1418هي، الباب السادس والثلاثون.

Al-Qāsimī( Muḥammad Jamāl), Maḥāsin al-taʼwīl, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt, Lubnān, 1418hy, al-Bāb al-sādis wa-al-thalāthūn.

الطبري (محمد بن جرير)، تفسير الطبري، دار هجر للطباعة، القاهرة، مصر،2001، الجزء الأول .

Al-Ṭabarī (Muḥammad ibn Jarīr), tafsīr al-Ṭabarī, Dār Hajar lil-Ṭibāʻah, al-Qāhirah, Miṣr, 2001, al-juzʼ al-Awwal.

(عبد الله عمر الصديق)، تعليم مهارة الاستماع العربية للناطقين بغيرها، جامعة أفريقيا العالمية، السودان، 2005، العدد الثاني، الصفحات 222- 238.

(ʻAbd Allāh ʻUmar al-Ṣiddīq), Taʻlīm mhārh al-Istimāʻ al-ʻArabīyah lil-nāṭiqīn bi-ghayrihā, Jāmiʻat Afrīqiyā al-ʻĀlamīyah, al-Sūdān, 2005, al-ʻadad al-Thānī, al-Ṣafaḥāt 222-238.

القطان (إبراهيم)، تيسير التفسير، وزارة التراث والثقافة، عُمان، 2018، الطبعة الثانية.

Al-Qaṭṭān (Ibrāhīm), Taysīr al-tafsīr, Wizārat al-Turāth wa-al-Thaqāfah, ʻumān, 2018, al-Ṭabʻah al-thāniyah.

كشاش (محمد)، تعلمية الاستماع بين الفطرية والنظرية والتطبيق، مجلة التربية، اللجنة الوطنية القطرية للتربية والثقافة والعلوم ،2007، المجلد السادس والثلاثون، العدد المئة واثنان وستون.

Kashshāsh (Muḥammad), tʻlmyh al-Istimāʻ bayna al-Fiṭrīyah wa-al-naẓarīyah wa-al-taṭbīq, Majallat al-Tarbiyah, al-Lajnah al-Waṭanīyah al-Qaṭarīyah lil-Tarbiyah wa-al-Thaqāfah wa-al-ʻUlūm, 2007, al-mujallad al-sādis wa-al-thalāthūn, al-ʻadad al-miʼah wāthnān wstwn.

محمد (جابر)، مهارة الاستماع: تدريسها وتقويمها، العربية للناطقين بغيرها، جامعة أفريقيا العالمية، السودان، العدد العشرون، الصفحات211 - 242.

Muḥammad (Jābir), mhārh al-Istimāʻ : tadrīsihā wtqwymhā, al-ʻArabīyah lil-nāṭiqīn bi-ghayrihā, Jāmiʻat Afrīqiyā al-ʻĀlamīyah, al-Sūdān, al-ʻadad al-ʻishrūn, alṣfḥāt211-242.

النسفي (أبو البركات)، تفسير النسفي: مدار التنزيل وحقائق التأويل، دار الكلم الطيب، بيروت، لبنان ،1998.

al-Nasafī (Abū al-Barakāt), tafsīr al-Nasafī : Madār al-tanzīl wa-ḥaqāʼiq al-taʼwīl, Dār al-Kalim al-Ṭayyib, Bayrūt, Lubnān, 1998.

Al-Busaidi, Fatma, Listening Difficulties among Non-Native Speakers of Arabic, Journal of Psychological and Educational, 2012, Oman, v6, n° 3, pp. 31-44.

Barker, L, Listening Behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1971.

Bhasin. Hitesh, Types of Listening: What it is, and 18 Different Type of Listening: https://www.marketing91.com/types-of-listening/, 2020, 01-01-2022.

Brandl, K, Communicative Language Teaching n Action: Putting Principles to Work. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 2008.

Brown, Douglas, Teaching by Principles, Pearson, Longman, NY. 2007.

Buck, G, The appropriacy of psychometric measurement models for testing second language listening comprehension. Language Testing, 1994, Vol. 11, pp.145- .071

Byrnes, H. The Role of Listening Comprehension: A Theoretical Base. Foreign Language Annals, 1984, n°17, pp. 17-29.

Chastain, K, The Development of Modern Language Skills: Theory to Practice. Philadelphia : Center for Curriculum Development, 1971.

Dreistadt, Mark, Learning Selective Listening: 5 Critical Listening Styles, https://www.infinityconcepts.com/2012/04/learning-selective-listening-5critical-listening-styles/, 2012, 01-01-2022.

Funk, H., & Funk, G, Guidelines for Developing listening skills. The Reading Teacher, USA, 1989, v42, n°9, pp. 660-663.

Gary Buck, What Practitioners says about Listening: Research Implications for the Classroom. Foreign Language Annals, 2001, n°17.

H, Elkhafaifi, Hussein, Listening comprehension and anxiety in the Arabic language classroom, The Modern Language Journal, USA, 2005, Vol. 89, No. 2, pp. 206 -220.

Krashen, Stephen, Principles and Practice in Second Language Acquisition. Prentice-Hall International, NY, 1987.

Mendelsohn, The Power of Listening Ability: An Overlooked Dimension in Language Acquisition, The Modern Language Journal,1999.

Mendelsohn, D, Teaching Listening. Annual Review of Applied Linguistics, 1998, n°18, pp. 81-101.

Nunan, David, Teaching English to speakers of other languages an introduction, Routledge, NY, 2015.

Purdy, M, What is listening? In M. Purdy & D. Borisoff (Eds.), Listening in everyday life: A personal and professional approach Lanham, MD: University Press of America, 1997, second edition.

Richards, Jack, Teaching listening #1 – Listening as comprehension:

https://www.cambridge.org/elt/blog/2016/01/07/teaching-listening-1listening-comprehension/, .6102

Rost, M, Teaching and Researching Listening, Longman, London, UK, 2002.

Vandergrift, Larry, Listening: theory and practice in modern foreign language competence: https://www.llas.ac.uk/resources/gpg/67#toc_0, 2016, 15-01.2202

Willis, J. 1981. Teaching English Through English. London: Longman.

Downloads

Published

31-12-2023

Issue

Section

Articles

How to Cite

Teaching Listening Skill for Non-Arabic Speakers Importance, Difficulties and Solutions. (2023). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 19(2), 89-124. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/5