Scientific discourse and some of its characteristics: an educational perspective

Authors

  • Bachir Ibrir Author

Keywords:

Scientific discourse, language, educational dimension

Abstract

Today, scientific discourse occupies an important place among other types of discourse, especially in our current era where human lifestyles have evolved, their horizons have expanded, and their specialties have multiplied with the diversity of knowledge, the proliferation of communication channels, and their complexity.

In this context, I have chosen to discuss scientific discourse from an educational perspective, as it is one of the less emphasized forms of discourse in our educational lives across various stages. There is often a strong focus on religious and literary discourse, which has resulted in the graduation of many scholars and orators. However, there is a noticeable scarcity of experts who possess distinguished linguistic proficiency in their scientific and technical fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

تعليمية المواد العلمية، المركز الوطني للوثائق التربوية، الكتاب السنوي رقم 1، الجزائر.

Taʻlīmīyah al-mawādd al-ʻIlmīyah, al-Markaz al-Waṭanī lil-Wathāʼiq al-Tarbawīyah, al-Kitāb al-Sanawī raqm 1, al-Jazāʼir.

ستيفاني بيس مارشال و آخرون، مقدمة لكتاب تعلّم العلم في القرن، الحادي و العشرين، تأليف نخبة من العلماء و التربويين، ترجمة، إبراهيم مصطفى فهمي، القاهرة، مصر، 2004.

Styfāny bys marshāl wa ākharūn, muqaddimah li-kitāb tʻllm al-ʻIlm fī al-qarn, al-ḥādī wa al-ʻishrīn, taʼlīf nukhbah min al-ʻulamāʼ wa al-Tarbawīyīn, tarjamat, Ibrāhīm Muṣṭafá Fahmī, al-Qāhirah, Miṣr, 2004.

سليمان العسكري، التعليم و الثقافة: العلاقة الغائبة، مجلة العربي، العدد، 190, سبتمبر 1999 م.

Sulaymān al-ʻAskarī, al-Taʻlīm wa al-Thaqāfah : al-ʻalāqah al-ghāʼibah, Majallat al-ʻArabī, al-ʻadad, 190, Sibtambir 1999 M.

عبد القادر الفاسي الفهري، عن أساسيات الخطاب العلمي و الخطاب اللساني، ضمن المنهجية في العلوم الإنسانية.

ʻAbd al-Qādir al-Fāsī al-Fihrī, ʻan Asāsīyāt al-khiṭāb al-ʻIlmī wa al-khiṭāb al-lisānī, ḍimna al-manhajīyah fī al-ʻUlūm al-Insānīyah.

مازن الوعر، قضايا أساسية في علم اللسانيات الحديث، مدخل، دار طلاس، دمشق، سوريا، ط1, 1988.

Māzin al-Waʻr, Qaḍāyā asāsīyah fī ʻilm al-lisānīyāt al-ḥadīth, madkhal, Dār Ṭalās, Dimashq, Sūriyā, Ṭ1, 1988.

عبد الكريم اليافي، تجربتي في تعريب المصطلحات العلمية، مجلة اللغة العربية ، بدمشق، المجلد 52, الجزء 4, تشرين الأول، 1978.

ʻAbd al-Karīm al-Yāfī, Tajribatī fī taʻrīb al-muṣṭalaḥāt al-ʻIlmīyah, Majallat al-lughah al-ʻArabīyah, bi-Dimashq, al-mujallad 52, al-juzʼ 4, Tishrīn al-Awwal, 1978.

محمد زكي العشماوي، قضايا النقد الأدبي بين القديم و الحديث، دار النهضة العربية، مصر 1979.

Muḥammad Zakī al-ʻAshmāwī, Qaḍāyā al-naqd al-Adabī bayna al-qadīm wa al-ḥadīth, Dār al-Nahḍah al-ʻArabīyah, Miṣr 1979.

محمد مفتاح، دينامية النص (تنظير و إيجاز )، المركز الثقافي العربي، الرباط، المغرب، ط 2, سنة 1990.

Muḥammad Miftāḥ, Dīnāmīyat al-naṣṣ (tanẓīr wa Ījāz), al-Markaz al-Thaqāfī al-ʻArabī, al-Rabāṭ, al-Maghrib, Ṭ 2, sanat 1990.

محمد الناصف، تأملات في التربي و التعليم، الدار التونسية للنشر و التوزيع، 1984.

Muḥammad alnāṣf, Taʼammulāt fī altrby wa al-Taʻlīm, al-Dār al-Tūnisīyah lil-Nashr wa al-Tawzīʻ, 1984.

موريس أنجرس، منهجية البحث العلمي في العلوم الإنسانية – تدريبات عملية، ترجمة، بوزيد صحراوي و كمال بوشرف و سعيد سبعون، إشراف و مراجعة مصطفى ماضي، دار القصبة للنش، الجزائر، 2004.

Mūrīs anjrs, manhajīyah al-Baḥth al-ʻIlmī fī al-ʻUlūm al-Insānīyah – Tadrībāt ʻamalīyat, tarjamat, Būzayd Ṣaḥrāwī wa Kamāl bwshrf wa Saʻīd sabʻūn, ishrāf wa murājaʻat Muṣṭafá Māḍī, Dār al-Qaṣabah llnsh, al-Jazāʼir, 2004.

نبيل اللو، مدخل إلى المصطلح العلمي و التقني، مجلة الفكر العربي، عدد، 95, السنة 20, شتاء 1999, معهد الإنماء العربي، بيروت، لبنان.

Nabīl allw, madkhal ilá al-muṣṭalaḥ al-ʻIlmī wa al-tiqanī, Majallat al-Fikr al-ʻArabī, ʻadad, 95, al-Sunnah 20, Shitāʼ 1999, Maʻhad al-Inmāʼ al-ʻArabī, Bayrūt, Lubnān.

يوسف إلياس، ترجمة النصوص الإخبارية، المجلة العربية للدراسات اللغوية، المجلد الثاني، يونيو، 1984.

Yūsuf Ilyās, tarjamat al-nuṣūṣ al-ikhbārīyah, al-Majallah al-ʻArabīyah lil-Dirāsāt al-lughawīyah, al-mujallad al-Thānī, Yūniyū, 1984.

G / Vigner, Lire: du texte au sens, Clé, International. Paris, 1979.

R. Galisson, D. Coste, Dictionnaire de didactique des langues, Hachette, Paris, 1976.

S. J. and T. Chacko, Indian institute of science, Bagalor: The structure of technical texte and its pedagogical implication, Forum N – july, 1986.

Downloads

Published

28-12-2007

Issue

Section

Articles

How to Cite

Scientific discourse and some of its characteristics: an educational perspective. (2007). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 3(2), 201-246. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/212