Ibn Khaldun's views on the sciences of the Arabic language and its development in the Maghreb.

Authors

  • Ammar Talbi Author

Keywords:

Ibn Khaldun, Tashil al-Fawaid, grammar, linguistic sciences, craft of grammar

Abstract

Ibn Khaldun, in his autobiography, refers to receiving his education in Arabic language studies from his father, Abu Abdullah Muhammad ibn Abu Bakr (749 AH), whom he described as having "a scholarly and ascetic inclination" and being "a prominent figure in Arabic studies, with keen insight into poetry and its arts; people of literature used to refer their disputes to him and present their compositions for his judgment." He also studied Arabic under Abu Abdullah Muhammad ibn Saad ibn Burraq al-Ansari, and he studied the book Tashil al-Fawaid by Abu Abdullah Muhammad ibn Abdullah ibn Malik al-Jiyani (672 AH) with him. Among his teachers in Arabic were Sheikh Abu Abdullah Muhammad ibn al-Arabi al-Husayri, whom Ibn Khaldun describes as an authority in grammar with a commentary on Tashil, and Abu Abdullah Muhammad al-Shawwashi al-Zarzali, as well as Abu al-Abbas Ahmad ibn al-Qassar, whom he mentions as being "excellent in grammar studies." Another prominent teacher was the Imam of Arabic and literature in Tunis, Abu Abdullah Muhammad ibn Bahr, whom Ibn Khaldun accompanied and benefited from, describing him as "a vast sea in linguistic sciences."

Downloads

Download data is not yet available.

References

التعريف بابن خلدون و رحلته شرقا و غربا، تحقيق محمد بن تاويت الطنجي، طبعة ثانية بمناسبة الاحتفال بالمئوية السادسة لابن خلدون، تقديم عبادة كحيلة، الهيئة العامة لقصور الثقافة، القاهرة، 2006.

al-taʻrīf bi-Ibn Khaldūn wa riḥlatuh sharqan wa gharban, taḥqīq Muḥammad ibn Tāwīt al-Ṭanjī, Ṭabʻah thānīyah bi-munāsabat al-iḥtifāl bālmʼwyh al-sādisah li-Ibn Khaldūn, taqdīm ʻUbādah Kuḥaylah, al-Hayʼah al-ʻĀmmah li-Quṣūr al-Thaqāfah, al-Qāhirah, 2006.

المقدمة تحقيق الشدادي، بيت الفنون و العلوم و الآداب، الدار البيضاء، 2005، جزء3.

al-muqaddimah taḥqīq al-Shaddādī, Bayt al-Funūn wa al-ʻUlūm wa al-Ādāb, al-Dār al-Bayḍāʼ, 2005, jzʼ3.

ابن تغري بردي، المنهل الصافي نقلا عن عبد الرحمن بدوي، مؤلفات ابن خلدون المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة، 2006.

Ibn tghry Bardī, al-Manhal al-Ṣāfī naqlan ʻan ʻAbd al-Raḥmān Badawī, Muʼallafāt Ibn Khaldūn al-Majlis al-Aʻlá lil-Thaqāfah, al-Qāhirah, 2006.

المقدمة جـزء 3 و أنه كان المقدّم في البصر باللسان لعهده.

al-muqaddimah jzʼ 3 wa annahu kāna almqddm fī al-baṣar bi-al-lisān lʻhdh.

بدوي، مؤلفات ابن خلدون و من تلامذته الأوفياء.

Badawī, Muʼallafāt Ibn Khaldūn wa min talāmidhatihi al-awfiyāʼ.

ابن الأثير، المثل السائر، تحقيق محيي الدين عبد الحميد، مصر، 1358هـ/1939 جـزء1.

Ibn al-Athīr, al-mathal al-sāʼir, taḥqīq Muḥyī al-Dīn ʻAbd al-Ḥamīd, Miṣr, 1358h / 1939 jzʼ1.

حازم القرطاجني، منهاج البلغاء و سراج الأدباء تحقيق محمد الحبيب بن خوجة، دار الغرب الإسلامي، بيروت 1981 (المقدمة).

Ḥāzim al-Qarṭājannī, Minhāj al-bulaghāʼ wa Sirāj al-Udabāʼ taḥqīq Muḥammad al-Ḥabīb ibn Khūjah, Dār al-Gharb al-Islāmī, Bayrūt 1981 (al-muqaddimah).

بلاغة أرسطو بين العرب و اليونان، القاهرة (د.ت).

Balāghat Arisṭū bayna al-ʻArab wa al-Yūnān, al-Qāhirah (D. t).

نقد الشعر عند العرب، دمشق 1956.

Naqd al-shiʻr ʻinda al-ʻArab, Dimashq 1956.

حازم القرطاجني، نظريات أرسطو في الشعر و البلاغة، القاهرة، (د.ت).1961.

Ḥāzim al-Qarṭājannī, naẓarīyāt Arisṭū fī al-shiʻr wa al-balāghah, al-Qāhirah, (D. t). 1961.

محمود أمين العالم: ب الجذور المعرفية و الفلسفية للنقد الأدبي العربي الحديث و المعاصر ب ضمن الفلسفة العربية المعاصرة، بحوث المؤتمر الفلسفي العربي الثاني، نظمته الجامعة الأردنية، بيروت 1988

Maḥmūd Amīn al-ʻālam : b al-judhūr al-maʻrifīyah wa al-falsafīyah lil-naqd al-Adabī al-ʻArabī al-ḥadīth wa al-muʻāṣir b ḍimna al-falsafah al-ʻArabīyah al-muʻāṣirah, Buḥūth al-Muʼtamar al-falsafī al-ʻArabī al-Thānī, naẓẓamatʹhu al-Jāmiʻah al-Urdunīyah, Bayrūt 1988

حسن ظاظا، اللسان و الإنسان، مدخل إلى معرفة اللغة، دار المعارف، القاهرة،1971.

Ḥasan Ẓāẓā, al-lisān wa al-insān, madkhal ilá maʻrifat al-lughah, Dār al-Maʻārif, al-Qāhirah, 1971.

الصاحبي في فقه اللغة وسنن العرب في كلامها، تحقيق مصطفى الشويمي مؤسسة بدران للطباعة والنشر بيروت 1383هـ/1964

al-Ṣāḥibī fī fiqh al-lughah wa-sunan al-ʻArab fī kalāmihā, taḥqīq Muṣṭafá alshwymy Muʼassasat Badrān lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr Bayrūt 1383h / 1964

إبراهيم السامرائي، دراسات في اللغة، بغداد 1961.

Ibrāhīm al-Sāmarrāʼī, Dirāsāt fī al-lughah, Baghdād 1961.

حسن ظاظا، اللسان و الإنسان، مدخل إلى معرفة اللغة، دار المعارف، مصر 1971.

Ḥasan Ẓāẓā, al-lisān wa al-insān, madkhal ilá maʻrifat al-lughah, Dār al-Maʻārif, Miṣr 1971.

البيت لأبي النجم في رواية الجوهري، و نسبت هذه اللغة إلى ختعم و همدان، و زبيد

al-Bayt li-Abī al-Najm fī riwāyah al-Jawharī, wa nsbt Hādhihi al-lughah ilá khtʻm wa Hamadān, wa Zubayd

عبد السلام السلطاني، شرح شواهد الأشموني تونس 1347هـ جزءـ1.

ʻAbd al-Salām al-Sulṭānī, sharḥ shawāhid al-Ushmūnī Tūnis 1347h jzʼ1.

صلاح فضل، مناهج النقد المعاصر، افريقيا الشرق، المغرب، الدار البيضاء، بيروت، 2002.

Ṣalāḥ Faḍl, Manāhij al-naqd al-muʻāṣir, Afrīqiyā al-Sharq, al-Maghrib, al-Dār al-Bayḍāʼ, Bayrūt, 2002.

ابن سينا، رسالة في ماهية العشق تحقيق أحمد آنش، استنانبول، 1953.

Ibn Sīnā, Risālat fī māhīyat al-ʻishq taḥqīq Aḥmad ānsh, astnānbwl, 1953.

المقدمة تحقيق عبد الواحد جزءـ4.الهامشان 1791، 1793.

al-muqaddimah taḥqīq ʻAbd al-Wāḥid jzʼ4. alhāmshān 1791, 1793.

"The ability to use language is not present from birth. It has to be acquired" .In the principles of linguistic philosophy, The Macmillan press LTD, London, 1971.

Downloads

Published

31-12-2008

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ibn Khaldun’s views on the sciences of the Arabic language and its development in the Maghreb. (2008). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 4(2), 73-129. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/232