The educational impact of examples in contemporary dictionaries compared to their role in heritage dictionaries

Authors

  • Maidani Ibn Huwayli Author

Keywords:

Contemporary dictionary, discourse analysis, lexicographical discourse, cultural trajectory, educational system

Abstract

Educators and those who follow in their footsteps recognize that the general linguistic dictionary, regardless of its size, is fundamentally an educational tool. It is considered one of the most important educational instruments, whether spoken or silent, and its educational importance increases or decreases depending on the richness and diversity of the goals it outlines. The lexicographer aims to achieve these goals directly or indirectly through the contents meticulously compiled within the dictionary.

Indeed, true understanding of the deep analysis of its discourse only comes from diligent pursuit and mastery of the analytical path of lexicographical discourse. A dictionary, any dictionary, is a coherent synthesis that interacts in its creation, assembling a range of diverse and contrasting knowledge, both fundamental and secondary, enumerated only by specialists.

Our study seeks to present a modest, objective, and practical approach, aiming to draw attention to the necessity of studying the contents of lexicographical discourse as it is within its educational framework. This involves examining its composition mechanisms, construction methodologies, and leveraging its benefits to align with the requirements of reforming the cultural trajectory for future generations of the revitalized nation, through the reformation of thought and the desired educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

القرآن الكريم ، برواية حفص.

- al-Qurʼān al-Karīm, bi-riwāyat Ḥafṣ

ابن حُويلي ميدني ، المعجمية العربية في ضوء مناهج البحث اللساني و النظريات التربوية الحديثة ا، (مخطوط تحت الطبع).

Ibn ḥūyly mydny, al-muʻjamīyah al-ʻArabīyah fī ḍawʼ Manāhij al-Baḥth al-lisānī wa al-naẓarīyāt al-Tarbawīyah al-ḥadīthah A, (makhṭūṭ taḥta al-ṭabʻ(

ابن منظور ، لسان العرب . دار صادر بيروت 1955. جزء 3.

Ibn manẓūr, Lisān al-ʻArab. Dār Ṣādir Bayrūt 1955. Juzʼ 3.

ابن فارس ، مقاييس اللغة ، تحقيق و ضبط عبد السلام محمد هارون ، دار الجيل بيروت ، طبعة 1 ، 1991م ، جزء 3 .

Ibn Fāris, Maqāyīs al-lughah, taḥqīq wa ḍabṭ ʻAbd al-Salām Muḥammad Hārūn, Dār al-Jīl Bayrūt, Ṭabʻah 1, 1991M, Juzʼ 3.

أليكسو، المعجم العربي الأساسي ،تأليف جماعة من الأساتذة ، نشر مؤسسة لاروس ، م .1989.

alyksw, al-Muʻjam al-ʻArabī al-asāsī, taʼlīf Jamāʻat min al-asātidhah, Nashr Muʼassasat lārws, M. 1989.

بطرس البستاني ، محيط المحيط . مكتبة ا لبنان ناشرونب ، ساحة رياض الصلح ، بيروت 1998م .

Buṭrus al-Bustānī, Muḥīṭ al-muḥīṭ. Maktabat A Lubnān nāshrwnb, sāḥat Riyāḍ al-Ṣulḥ, Bayrūt 1998M.

الثعالبي ، فقه اللغة و أسرار العربية . دار مكتبة الحياة بيروت ، [ ب. ت]

al-Thaʻālibī, fiqh al-lughah wa Asrār al-ʻArabīyah. Dār Maktabat al-ḥayāh Bayrūt, [b. t]

جميل صليبا ، المعجم الفلسفي ، دار الكتاب العربي بيروت ، 1982 ، جزء 1 .

Jamīl Ṣalībā, al-Muʻjam al-falsafī, Dār al-Kitāb al-ʻArabī Bayrūt, 1982, Juzʼ 1.

حشمت كلشي ، المعجم العربي في لبنان . دار ابن خلدون بيروت . طبعة / 1 (1982)

Ḥishmat klshy, al-Muʻjam al-ʻArabī fī Lubnān. Dār Ibn Khaldūn Bayrūt. Ṭabʻah / 1 (1982)

حسين نصّار ، المعجم العربي ؛ نَشْأته و تطّوره . دار مصر للطباعة ، طبعة / بدون تاريخ . جزء 2.

Ḥusayn Naṣṣār, al-Muʻjam al-ʻArabī ; nashʼth wa tṭṭwrh. Dār Miṣr lil-Ṭibāʻah, Ṭabʻah / bi-dūn Tārīkh. Juzʼ 2.

حسين نصّار ، في مقال له بعنوان ا نحو معجم جديدب ، صدر في مجلة الفكر العربي ، السنة الأولى ،(5 يناير 15 - مارس 1979)، العددان 8 - 9.

Ḥusayn Naṣṣār, fī maqāl la-hu bi-ʻunwān A Naḥwa Muʻjam jdydb, Ṣadr fī Majallat al-Fikr al-ʻArabī, al-Sunnah al-ūlá, (5 Yanāyir 15-Mārs 1979), al-ʻadadān 8-9.

جميل صليبا ، المعجم الفلسفي ، دار الكتاب العربي بيروت ، 1982 ، جزء 2 .

Jamīl Ṣalībā, al-Muʻjam al-falsafī, Dār al-Kitāb al-ʻArabī Bayrūt, 1982, Juzʼ 2.

خليل الجُرّ : المعجم العربي الحديث .مكتبة لاروس باريس 1987 م . (مقدّمة المعجم)

Khalīl aljurr : al-Muʻjam al-ʻArabī al-ḥadīth. Maktabat lārws Bārīs 1987 M. (mqddmh al-Muʻjam)

لويس معلوف ، المنجد في اللغة . دار المشرق بيروت . طبعة 40.

Luwīs Maʻlūf, al-Munajjid fī al-lughah. Dār al-Mashriq Bayrūt. Ṭabʻah 40.

نائف الفتيسي ، المعجم التربوي و علم النفس ، دار أسامة للنشر و التوزيع ، عمان ، الأردن، طبعة 1، 2006.

Nāʼif alftysy, al-Muʻjam al-tarbawī wa ʻilm al-nafs, Dār Usāmah lil-Nashr wa al-Tawzīʻ, ʻAmmān, al-Urdun, Ṭabʻah 1, 2006.

القرطبي ، محمد بن أحمد الأنصاري ، الجامع لأحكام القرآن (تفسير القرطبي ). مؤسسة الرسالة - بيروت ، لبنان - الطبعة الأولى - طبعة عام 1427 هـ ، 2006م . جزء1 .

al-Qurṭubī, Muḥammad ibn Aḥmad al-Anṣārī, al-Jāmiʻ li-aḥkām al-Qurʼān (tafsīr al-Qurṭubī). Muʼassasat al-Risālah-Bayrūt, Lubnān-al-Ṭabʻah al-ūlá-Ṭabʻah ʻām 1427 H, 2006M. jzʼ1.

عبد الله درويش ، المعاجم العربية مع اعتناء خاص بمعجم العين للخليل بن أحمد . مكتبة الأنجلو - المصرية القاهرة 1956.

ʻAbd Allāh Darwīsh, al-maʻājim al-ʻArabīyah maʻa iʻtināʼ khāṣṣ bmʻjm al-ʻAyn lil-Khalīl ibn Aḥmad. Maktabat al-Anjlū-al-Miṣrīyah al-Qāhirah 1956.

سميرة البدري ، مصطلحات تربوية و نفسية ، دار الثقافة للنشر و التوزيع ، بيروت . طبعة 1 /2005.

Samīrah al-Badrī, muṣṭalaḥāt tarbawīyah wa nafsīyah, Dār al-Thaqāfah lil-Nashr wa al-Tawzīʻ, Bayrūt. Ṭabʻah 1/2005.

Downloads

Published

31-12-2008

Issue

Section

Articles

How to Cite

The educational impact of examples in contemporary dictionaries compared to their role in heritage dictionaries. (2008). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 4(2), 131-161. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/242