Definition between Aristotelian influence and Arab originality
DOI:
https://doi.org/10.70443/jaaal.v7i2.244Keywords:
Definition, Arab scientists, Aristotle's LogicAbstract
Muslim Arab scientists were significantly influenced by the Aristotelian intellectual heritage, especially in their approach to issues of definition, considering definition as one of the most important foundations in acquiring knowledge. Ancient Arab scholars divided in their views on definition into two groups: one influenced by Aristotelian logic, which asserted the existence of a true definition that reaches the real and the possible; and another group that sought to establish a distinct and original thought by building a theory of definition rooted in the communicative use of language and the relativity of meanings. Both groups encountered numerous issues related to definition, though they did not delve deeply into some aspects of these issues.
Downloads
References
البغدادي، أبو البركات، الكتاب المعتبر في الحكمة، (دائرة المعارف العثمانية، حيدر أباد الدكن، ط1، 1357هــ).
al-Baghdādī, Abū al-Barakāt, al-Kitāb al-muʻtabar fī al-Ḥikmah, (Dāʼirat al-Maʻārif al-ʻUthmānīyah, Ḥaydar Abād aldkn, Ṭ1, 1357 h).
ابن تيمية، تقي الدين أحمد، الرّد على المنطقيين، تقديم عبد الصمد شرف الدين الكتبي، (دار ترجمان السنة، باكستان، دط، 1976).
Ibn Taymīyah, Taqī al-Dīn Aḥmad, alrrd ʻalá al-Manṭiqīyīn, taqdīm ʻAbd al-Ṣamad Sharaf al-Dīn al-Kutubī, (Dār Turjumān al-Sunnah, Bākistān, dṭ, 1976).
نقض المنطق، تح: محمّـد بن عبد الرزاق حمزة، سليمان بن عبد الرحمن الصّنيع، (مطبعة السنّة المحمّـدية، القاهرة، ط1، 1951).
Naqḍ al-manṭiq, tḥ : mḥmmd ibn ʻAbd al-Razzāq Ḥamzah, Sulaymān ibn ʻAbd al-Raḥmān alṣṣnyʻ, (Maṭbaʻat alsnnh almḥmmdyh, al-Qāhirah, Ṭ1, 1951).
ابن سينا، أبو علي، رسالة الحدود، ضمن رسائل منطقية في الحدود و الرسوم للفلاسفة العرب، عبد الأمير الأعسم، (دار المناهل للطباعة و النشر و التوزيع، بيروت، لبنان، ط1، 1993).
Ibn Sīnā, Abū ʻAlī, Risālat al-ḥudūd, ḍimna Rasāʼil manṭiqīyah fī al-ḥudūd wa al-rusūm lil-falāsifah al-ʻArab, ʻAbd al-Amīr al-Aʻsam, (Dār al-Manāhil lil-Ṭibāʻah wa al-Nashr wa al-Tawzīʻ, Bayrūt, Lubnān, Ṭ1, 1993).
كتاب الشفاء، تح. الأب قنواتي، (المطبعة الأميرية، القاهرة، 1953)، ج1 (المنطق).
Kitāb al-Shifāʼ, tḥ. al-Ab Qanawātī, (al-Maṭbaʻah al-Amīrīyah, al-Qāhirah, 1953), j1 (al-manṭiq).
التّهانوي، محمّـد علي، كشّاف اصطلاحات الفنون و العلوم، تح. علي دحروج، تقديم. رفيق العجم. (مكتبة لبنان، ناشرون، ط1، 1996).
Altthānwy, mḥmmd ʻAlī, kshshāf iṣṭilāḥāt al-Funūn wa al-ʻUlūm, tḥ. ʻAlī Daḥrūj, taqdīm. Rafīq al-ʻAjam. (Maktabat Lubnān, Nāshirūn, Ṭ1, 1996).
الجرجاني الشريف، التّعريفات، (مكتبة لبنان، بيروت، طبعة جديدة، 1985).
al-Jurjānī al-Sharīf, alttʻryfāt, (Maktabat Lubnān, Bayrūt, Ṭabʻah jadīdah, 1985).
حلاّم الجيلالي، تقنيات التّعريف في المعاجم العربية المعاصرة، (منشورات اتّحاد الكتّاب العرب، دمشق، 1999).
Ḥlāām al-Jīlālī, Tiqniyāt alttʻryf fī al-maʻājim al-ʻArabīyah al-muʻāṣirah, (Manshūrāt attḥād al-Kuttāb al-ʻArab, Dimashq, 1999).
الزركشي، بدر الدين، البحر المحيط في أصول الفقه، تحرير. عبد القادر عبد الله العاني، مراجعة. عمر سليمان الأشقر، (دار الصفوة للطباعة و النشر، الكويت، ط2، 1982).
al-Zarkashī, Badr al-Dīn, al-Baḥr al-muḥīṭ fī uṣūl al-fiqh, taḥrīr. ʻAbd al-Qādir ʻAbd Allāh al-ʻĀnī, murājaʻat. ʻUmar Sulaymān al-Ashqar, (Dār al-Ṣafwah lil-Ṭibāʻah wa al-Nashr, al-Kuwayt, ṭ2, 1982).
السهروردي، شهاب الدين، حكمة الإشراق، تقديم و تصحيح. هنري كربين، (حق جاب براي، طهران، 1373 هــ).
al-Suhrawardī, Shihāb al-Dīn, Ḥikmat al-Ishrāq, taqdīm wa taṣḥīḥ. Hinrī krbyn, (Ḥaqq Jāb brāy, Ṭihrān, 1373 h).
الشاطبي أبو إسحاق، الموافَقات في أصول الشريعة، تحقيق. عبد الله درّاز، (المكتبة التجارية الكبرى، مصر، د ت).
al-Shāṭibī Abū Isḥāq, almwāfaqāt fī uṣūl al-sharīʻah, taḥqīq. ʻAbd Allāh drrāz, (al-Maktabah al-Tijārīyah al-Kubrá, Miṣr, D t).
صليبا جميل، المعجم الفلسفي، (دار الكتاب اللبناني، بيروت، لبنان، 1982).
Ṣalībā Jamīl, al-Muʻjam al-falsafī, (Dār al-Kitāb al-Lubnānī, Bayrūt, Lubnān, 1982).
العجم رفيق، المنطق عند الغزالي في أبعاده الأرسطوية و خصوصياته الإسلامية، دراسة و تحليل، (دار المشرق، بيروت، ط1، 1989).
al-ʻAjam Rafīq, al-manṭiq ʻinda al-Ghazālī fī abʻāduh alʼrsṭwyh wa khṣwṣyāth al-Islāmīyah, dirāsah wa taḥlīl, (Dār al-Mashriq, Bayrūt, Ṭ1, 1989).
الغزالي، أبو حامد، 14 – رسالة الحدود، ضمن رسائل منطقية في الحدود و الرسوم للفلاسفة العرب، عبد الأمير الأعسم، (دار المناهل للطباعة و النشر و التوزيع، بيروت، لبنان، ط1، 1993).
al-Ghazālī, Abū Ḥāmid, 14 – Risālat al-ḥudūd, ḍimna Rasāʼil manṭiqīyah fī al-ḥudūd wa al-rusūm lil-falāsifah al-ʻArab, ʻAbd al-Amīr al-Aʻsam, (Dār al-Manāhil lil-Ṭibāʻah wa al-Nashr wa al-Tawzīʻ, Bayrūt, Lubnān, Ṭ1, 1993).
محك النظر، تح. رفيق العجم، (دار الفكر اللبناني، بيروت، ط1، 1994).
Miḥakk al-naẓar, tḥ. Rafīq al-ʻAjam, (Dār al-Fikr al-Lubnānī, Bayrūt, Ṭ1, 1994).
المستصفى من علم الأصول، تح. حمزة بن زهير حافظ، (دط، 1413 هــ).
al-Mustaṣfá min ʻilm al-uṣūl, tḥ. Ḥamzah ibn Zuhayr Ḥāfiẓ, (dṭ, 1413 h).
مناهج البحث عند مفكّري الإسلام، و اكتشاف المنهج العلمي في العالم الإسلامي، علي سامي النّشار، (دار النهضة العربية للطباعة والنشر، بيروت، ط3، 1984).
Manāhij al-Baḥth ʻinda mfkkry al-Islām, wa iktishāf al-manhaj al-ʻIlmī fī al-ʻālam al-Islāmī, ʻAlī Sāmī alnnshār, (Dār al-Nahḍah al-ʻArabīyah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr, Bayrūt, ṭ3, 1984).
المنطق الصوري منذ أرسطو حتى عصورنا الحاضرة، (دار المعرفة الجامعية، ط5، 2000).
al-Manṭiq al-Ṣūrī mundhu Arisṭū ḥattá ʻṣwrnā al-ḥāḍirah, (Dār al-Maʻrifah al-Jāmiʻīyah, ṭ5, 2000).
Aristote, Organon, (V: Les Topiques; trad. J. Tricot, (Librairie Philosophique, J. Vrin, Paris, 1997).