Simplifying grammar in the light of language teaching science

Authors

  • Mohamed Sari Author

Keywords:

Simplification, grammar, the light, language teaching

Abstract

The topic of reforming and simplifying Arabic grammar has received widespread attention in recent decades, especially following the positive outcomes of modern linguistic studies in both theoretical and applied linguistics.

Numerous scholars, linguists, and educators have researched and written about this topic, and many conferences, seminars, and meetings have been held across various parts of the Arab world to discuss it. Despite this, the concept of simplification continues to occupy the minds of researchers, raising numerous theoretical and practical issues. This is particularly true among critics of the traditional heritage who argue that Arabic grammar has flaws and deficiencies that necessitate urgent reform and reconsideration, especially in an era where students learn Modern Standard Arabic more as a craft than as a natural acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ندوة تيسير تعليم النحو، اتحاد المجامع اللغوية العلمية العربية عام 1976م.

Nadwat Taysīr Taʻlīm al-naḥw, Ittiḥād al-Majāmiʻ al-lughawīyah al-ʻIlmīyah al-ʻArabīyah ʻām 1976m.

ندوة تيسير النحو المنعقدة في أفريل 2001م، المجلس الأعلى للغة العربية، الجزائر.

Nadwat Taysīr al-naḥw al-munʻaqidah fī Afrīl 2001m, al-Majlis al-Aʻlá lil-lughah al-ʻArabīyah, al-Jazāʼir.

د. محمود أحمد السيد،تطوير مناهج تعليم القواعد النحوية وأساليب التعبير في مراحل التعليم العام في الوطن العربي، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، تونس، 1987م.

D. Maḥmūd Aḥmad al-Sayyid,taṭwīr Manāhij Taʻlīm al-qawāʻid al-naḥwīyah wa-asālīb al-taʻbīr fī Marāḥil al-Taʻlīm al-ʻāmm fī al-waṭan al-ʻArabī al-Munaẓẓamah al-ʻArabīyah lil-Tarbiyah wa-al-Thaqāfah wa-al-ʻUlūm, Tūnis, 1987m.

ابن مضاء القرطبي: الرد على النحاة.

Ibn Maḍāʼ al-Qurṭubī : al-radd ʻalá al-nuḥāh.

إبراهيم مصطفى، إحياء النحو.

Ibrāhīm Muṣṭafá, Iḥyāʼ al-naḥw.

أمين خولي، مناهج تجديد في النحو والبلاغة والتفسير والأدب.

Amīn Khūlī, Manāhij Tajdīd fī al-naḥw wa-al-balāghah wa-al-tafsīr wa-al-adab.

د. تمام حسان، اللغة العربية معناها ومبناها.

D. Tammām Ḥassān, al-lughah al-ʻArabīyah maʻnāhā wmbnāhā.

د. مهدي المخزومي في كتابيه: "في النحو العربي -نقد وتوجيه" و "في النحو العربي-قواعد وتطبيق". ود/محمد عيد، أصول النحو العربي في نظر النحاة ورأي ابن مضاء وضوء علم اللغة الحديث.

D. Mahdī al-Makhzūmī fī kitābayhi : "fī al-naḥw al-ʻArabī-nqd wa-tawjīh" wa "fī al-naḥw alʻrby-qwāʻd wa-taṭbīq". Wad / Muḥammad ʻĪd, uṣūl al-naḥw al-ʻArabī fī naẓar al-nuḥāh wa-raʼy Ibn Maḍāʼ wa-ḍawʼ ʻilm al-lughah al-ḥadīth.

د. محمد صاري، محاولات تيسير تعليم النحو قديما وحديثا دراسة تقويمية في ضوء علم تدريس اللغات، رسالة دكتوراه مخطوطة، نوقشت بجامعة عنابة، الجزائر 2003م.

D. Muḥammad Ṣārī, muḥāwalāt Taysīr Taʻlīm al-naḥw qadīman wa-ḥadīthan dirāsah taqwīmīyah fī ḍawʼ ʻilm tadrīs al-lughāt, Risālat duktūrāh makhṭūṭah, nūqishat bi-Jāmiʻat ʻAnnābah, al-Jazāʼir 2003m.

د. عز الدين مجدوب، المنوال النحوي العربي، قراءة لسانية جديدة، دار محمد علي الحامي، ط1، تونس.

D. ʻIzz al-Dīn Majdūb, al-minwāl al-Naḥwī al-ʻArabī, qirāʼah lisānīyah jadīdah, Dār Muḥammad ʻAlī al-Ḥāmī, al-Ṭabʻah 1, Tūnis

محمد صاري، تيسير النحو ترف أم ضرورة؟ مجلة الدراسات اللغوية، مركز الملك فيصل للبحوث والدراسات الإسلامية، المجلد الثالث، العدد الثاني، يوليو-سبتمبر 2001م.

Muḥammad Ṣārī, Taysīr al-naḥw taraf Umm ḍarūrah? Majallat al-Dirāsāt al-lughawīyah, Markaz al-Malik Fayṣal lil-Buḥūth wa-al-Dirāsāt al-Islāmīyah, al-mujallad al-thālith, al-ʻadad al-Thānī, ywlyw-sbtmbr 2001m

د. علي أبو المكارم، النحو التعليمي في خمسة قرون: بحوث لغوية وأدبية، جامعة أم القرى، / مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية 1984م،

D. ʻAlī Abū al-Makārim, al-naḥw al-taʻlīmī fī khamsat qurūn : Buḥūth lughawīyah wa-adabīyah, Jāmiʻat Umm al-Qurá, / Makkah al-Mukarramah, al-Mamlakah al-ʻArabīyah al-Saʻūdīyah 1984m,

النحو التعليمي حتى منتصف القرن التاسع الهجري، مجلة معهد اللغة العربية، العدد جامعة أم القرى، مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية، 1984م.

al-naḥw al-taʻlīmī ḥattá muntaṣaf al-qarn al-tāsiʻ al-Hijrī, Majallat Maʻhad al-lughah al-ʻArabīyah, al-ʻadad Jāmiʻat Umm al-Qurá, Makkah al-Mukarramah, al-Mamlakah al-ʻArabīyah al-Saʻūdīyah, 1984m.

د. عبد الرحمن الحاج صالح: مشاكل اللغة العربية والبحوث الميدانية الحديثة.

D. ʻAbd al-Raḥmān al-Ḥājj Ṣāliḥ : mashākil al-lughah al-ʻArabīyah wa-al-Buḥūth al-maydānīyah al-ḥadīthah.

د. مهدي المخزومي، في النحو العربي، نقد وتوجيه، دار الرائد العربي، الطبعة 2، بيروت 1986م.

D. Mahdī al-Makhzūmī, fī al-naḥw al-ʻArabī, Naqd wa-tawjīh, Dār al-Rāʼid al-ʻArabī, al-Ṭabʻah 2, Bayrūt 1986m.

عباس محمود العقاد، أشتات مجتمعات في اللغة والأدب، دار المعارف، ط2، القاهرة 1970م.

ʻAbbās Maḥmūd al-ʻAqqād, Ashtāt mujtamaʻāt fī al-lughah wa-al-adab, Dār al-Maʻārif,al-Ṭabʻah 2, al-Qāhirah 1970m.

د. عيسى الشريفوني، اعتبارات نظرية وتطبيقية في تدريس القواعد لمتعلمي العربية من غير الناطقين بها، المجلد 18. العدد الثاني، المنظمة العربية للتربية والعلوم.

D. ʻĪsá alshryfwny, iʻtibārāt Naẓarīyat wa-taṭbīqīyah fī tadrīs al-qawāʻid lmtʻlmy al-ʻArabīyah min ghayr al-nāṭiqīn bi-hā, al-mujallad 18. al-ʻadad al-Thānī, al-Munaẓẓamah al-ʻArabīyah lil-Tarbiyah wa-al-ʻUlūm.

د. علي أحمد مدكور، تدلايس فنون اللغة العربية، دار الفكر العربي، 1997م.

D. ʻAlī Aḥmad Madkūr, tdlāys Funūn al-lughah al-ʻArabīyah, Dār al-Fikr al-ʻArabī, 1997m.

هـ. دوقلاص يراون، أسس تعلم اللغة وتعليمها، ترجمة د./ عبده الراجحي ود/ علي علي أحمد شعبان، دار النهضة العربية، بيروت 1994م.

H. dwqlāṣ yrāwn, Usus taʻallum al-lughah wtʻlymhā, tarjamat D. / ʻAbduh al-Rājiḥī Wad / ʻAlī ʻAlī Aḥmad Shaʻbān, Dār al-Nahḍah al-ʻArabīyah, Bayrūt 1994m.

Jean- Piere Cuq Une introduction à la didactique de la grammaire en français langue étrangère ; Didier/ Hatier Paris, 1996.

Hjelmslev Louis. Prolégomènes à une théorie du langage, les éditions de minuit ? Paris 1971

Besse. H/Porquier. R ? Grammaires et didactique des langues, L.A.L., Hatier Didier : 1991

Vigner G ? l’exercice e, français langue étrangère, étude de linguistique appliquée, n°48, oct – déc. 1982.

Galisson R. / Coste D, dictionnaire de didactique. CLE international, Paris 1980.

Bess. H/ Galison. R ; Polémique en didactique. CLE international, Paris 1980.

François Fréderic, l’enseignement et la diversité des grammaires. Hachette. Paris 1974.

Germain Claude/ Segui, Hubert, Le Point sur la grammaire, CLE International, Paris

Besse. H/ Galisson. R ; Polémique en didactique. CLE international, Paris 1980.

Downloads

Published

30-12-2005

Issue

Section

Articles

How to Cite

Simplifying grammar in the light of language teaching science. (2005). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 1(2), 189-203. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/278