Diversity of Scientific Terms in School Science Books - Experimental Sciences Branch as a Model

Authors

  • Sara Laaked Author

Keywords:

Contextual Scientific Terminology, Non-contextual, Multiplicity, Terminology

Abstract

Among the challenges facing scientific terminology in education is the issue of multiple terms for a single scientific concept. This has long been rejected by Arabic linguistic academies as well as foreign institutions involved in standardizing scientific terminology. The reason for rejection is attributed to the scientific error that can occur, especially concerning the scientific term used in schools. In this case, you are dealing with a specific audience, and any error may make them feel that their language is unable to carry the scientific content of a term on one hand, and cast doubt on the validity of the sciences on the other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابن مالك، شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك، تح: ابن عقيل، دار التراث النشر والتوزيع، القاهرة، مصر، ط20، 1980م.

I Ibn Mālik, sharḥ Ibn ʻAqīl ʻalá Alfīyat Ibn Mālik, tḥ : Ibn ʻAqīl, Dār al-Turāth al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, al-Qāhirah, Miṣr, ṭ20, 1980m.

ابن منظور، لسان العرب، المجلد الخامس، مادة[د خ ل]. دار صادر للطباعة والنشر.- بيروت: لبنان: ط1، 2000م،

Ibn manẓūr, Lisān al-ʻArab, al-mujallad al-khāmis, māddat [D Kh L]. Dār Ṣādir lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr. - Bayrūt : Lubnān : Ṭ1, 2000M,

أسود وليد، معجم المصطلحات النباتية. قاموس موسوعي متعدد اللغات-فرنسي، انجليزي، عربي-، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت، لبنان، ط1، 2002م.

Aswad Walīd, Muʻjam al-muṣṭalaḥāt al-nabātīyah. Qāmūs mawsūʻī mutaʻaddid allghāt-frnsy, Injilīzī, ʻrby-, Maktabat Lubnān Nāshirūn, Bayrūt, Lubnān, Ṭ1, 2002M.

أعضاء شبكة تعريب العلوم الصحية وآخرون، علم المصطلح لطلبة العلوم الصحية والطبية.

Aʻḍāʼ Shabakah taʻrīb al-ʻUlūm al-ṣiḥḥīyah wa-ākharūn, ʻilm al-muṣṭalaḥ li-ṭalabat al-ʻUlūm al-ṣiḥḥīyah wa-al-ṭibbīyah.

بدر الدين بن تريدي، قاموس التربية الحديث –عربي-إنجليزية-فرنسي- د.ط، د.ن، د.م،د.ت.

Badr al-Dīn ibn trydy, Qāmūs al-Tarbiyah al-ḥadīth – ʻrby-ʼnjlyzyt-frnsy-D. Ṭ, D. N, D. M, D. t.

بدر الدين بن تريدي، قاموس التربية الحديث –عربي-إنجليزية-فرنسي-، منشورات المجلس الأعلى للغة العربية، الجزائر، 2010م.

Badr al-Dīn ibn trydy, Qāmūs al-Tarbiyah al-ḥadīth – ʻrby-ʼnjlyzyt-frnsy-, Manshūrāt al-Majlis al-Aʻlá lil-lughah al-ʻArabīyah, al-Jazāʼir, 2010m.

بلعيد صالح، التهجين اللغوي: المخاطر والحلول، المجلس الأعلى للغة العربية، أعمال يوم دراسي حول: اللغة العربية بين التهجين والتهذيب الأسباب والعلاج، دار الخلدونية للطباعة والنشر والتوزيع، الجزائر، 2010.

Balʻīd Ṣāliḥ, althjyn al-lughawī : al-makhāṭir wa-al-ḥulūl, al-Majlis al-Aʻlá lil-lughah al-ʻArabīyah, aʻmāl yawm dirāsī ḥawla : al-lughah al-ʻArabīyah bayna althjyn wālthdhyb al-asbāb wa-al-ʻilāj, Dār al-Khaldūnīyah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, al-Jazāʼir, 2010.

بن محمد بن أحمد الحملاوي أحمد، شذا العرف في فن الصرف، دار الكيان للطباعة والنشر: د.ط، د.ت.

Ibn Muḥammad ibn Aḥmad al-Ḥamalāwī Aḥmad, Shadhā al-ʻurf fī Fann al-ṣarf, Dār al-kiyān lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr : D. Ṭ, D. t.

بيار جورج، معجم المصطلحات الجغرافية، تر: حمد الطفيلي،المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، ط2، 2002م.

Bayār Jūrj, Muʻjam al-muṣṭalaḥāt al-jughrāfīyah, tara : Ḥamad al-Ṭufaylī, al-Muʼassasah al-Jāmiʻīyah lil-Dirāsāt wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ, Bayrūt, Lubnān, ṭ2, 2002M.

حقي خير الدين، وحدة المصطلح العلمي، مجلة اللسان العربي، ع2، مكتب تنسيق التعريب، الرباط، المغربي، 1965م.

Ḥaqqī Khayr al-Dīn, Waḥdat al-muṣṭalaḥ al-ʻIlmī, Majallat al-lisān al-ʻArabī, ʻ2, Maktab tansīq al-Taʻrīb, al-Rabāṭ, al-Maghribī, 1965m.

رجاء وحيد دويدري، المصطلح العلمي في اللغة العربية -عمقه التراثي وبعده المعاصر-، دار الفكر، دمشق، سوريا، ط1، 2010م.

Rajāʼ Waḥīd dwydry, al-muṣṭalaḥ al-ʻIlmī fī al-lughah al-ʻArabīyah-ʻmqh al-turāthī wa-baʻdah almʻāṣr-, Dār al-Fikr, Dimashq, Sūriyā, Ṭ1, 2010m.

سارة لعقد، التعريفات التعليمية للمصطلحات العلمية في الكتب المدرسية، مجلة اللغة العربية، مجلد21، ع43، المجلس الأعلى للغة العربية، الجزائر، 2019م.

Sārah li-ʻaqd, altʻryfāt al-taʻlīmīyah lil-muṣṭalaḥāt al-ʻIlmīyah fī al-Kutub al-madrasīyah, Majallat al-lughah al-ʻArabīyah, mjld21, ʻ43, al-Majlis al-Aʻlá lil-lughah al-ʻArabīyah, al-Jazāʼir, 2019m.

سارة لعقد، تعدد استعمال المصطلح العلمي بين الكتاب المدرسي والمعجم العربي المتخصص، مجلة إشكالات في اللغة والأدب، مجلد8، ع3، المركز الجامعي تامنغست، الجزائر، 2019م.

Sārah li-ʻaqd, Taʻaddud istiʻmāl al-muṣṭalaḥ al-ʻIlmī bayna al-Kitāb al-Mudarrisī wa-al-Muʻjam al-ʻArabī al-Mutakhaṣṣiṣ, Majallat Ishkālāt fī al-lughah wa-al-adab, mjld8, ʻ3, al-Markaz al-Jāmiʻī tāmnghst, al-Jazāʼir, 2019m.

السعيد بولوذينات وآخرون، العلوم الطبيعة والحياة س1 ج م (ع تك) ،.

al-Saʻīd bwlwdhynāt wa-ākharūn, al-ʻUlūm al-ṭabīʻah wa-al-ḥayāh s1 J M (ʻA tk),.

الشاهد البوشيخي، دراسات مصطلحية، دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة، مصر، ط2، 2012م.

al-Shāhid al-Būshaykhī, Dirāsāt muṣṭalaḥīyah, Dār al-Salām lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr wa-al-Tawzīʻ wa-al-Tarjamah, al-Qāhirah, Miṣr, ṭ2, 2012m.

الشهابي مصطفى، ضرورة توحيد المصطلحات العربية، مجلة اللسان العربي، ع3، مكتب تنسيق التعريب، الرباط، المغرب .

al-Shihābī Muṣṭafá, ḍarūrah Tawḥīd al-muṣṭalaḥāt al-ʻArabīyah, Majallat al-lisān al-ʻArabī, ʻ3, Maktab tansīq al-Taʻrīb, al-Rabāṭ, al-Maghrib.

عبد الكريم غريب، المنهل التربوي، مطبعة النجاح الجديدة، الدار البيضاء، المغرب، ط1، 2006م.

ʻAbd al-Karīm Gharīb, al-Manhal al-tarbawī, Maṭbaʻat al-Najāḥ al-Jadīdah, al-Dār al-Bayḍāʼ, al-Maghrib, Ṭ1, 2006m.

علي القاسمي، علم المصطلح أسسه النظرية وتطبيقاته العملية، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت، لبنان، ط2، 2019م.

ʻAlī al-Qāsimī, ʻilm al-muṣṭalaḥ ususuhu al-naẓarīyah wa-taṭbīqātuhu al-ʻamalīyah, Maktabat Lubnān Nāshirūn, Bayrūt, Lubnān, ṭ2, 2019m.

غريب عبد الكريم، المنهل التربوي.

Gharīb ʻAbd al-Karīm, al-Manhal al-tarbawī.

قروي زهيرة، التأسيس النظري لعلم المصطلح، مجلة العلوم الإنسانية، ع29، جوان 2008م.

Qarawī Zuhayrah, al-taʼsīs al-naẓarī li-ʻIlm al-muṣṭalaḥ, Majallat al-ʻUlūm al-Insānīyah, ʻ29, Juwān 2008M.

مبارك مبارك، معجم المصطلحات الألسنية فرنسي-انجليزي-عربي، دار الفكر اللبناني، بيروت، لبنان: ط1، 1995م.

Mubārak Mubārak, Muʻjam al-muṣṭalaḥāt al-alsunīyah frnsy-ānjlyzy-ʻrby, Dār al-Fikr al-Lubnānī, Bayrūt, Lubnān : Ṭ1, 1995m.

مجمع اللغة العربية بالقاهرة، المعجم الوسيط، مادة [د خ ل]، مكتبة الشروق الدولية، القاهرة، مصر: ط4، 2004م.

Majmaʻ al-lughah al-ʻArabīyah bi-al-Qāhirah, al-Muʻjam al-Wasīṭ, māddat [D Kh L], Maktabat al-Shurūq al-Dawlīyah, al-Qāhirah, Miṣr : ṭ4, 2004m.

محمد محي الدين عبد الحميد، التحفة السنّية بشرح المقدمة الأجرومية، مكتبة السنة الدار التبليغية لنشر العلم، القاهرة، مصر، دط، 1989م.

Muḥammad Muḥyī al-Dīn ʻAbd al-Ḥamīd, al-Tuḥfah alsnnyh bi-sharḥ al-muqaddimah al-Ajrūmīyah, Maktabat al-Sunnah al-Dār altblyghyh li-Nashr al-ʻIlm, al-Qāhirah, Miṣr, dṭ, 1989m.

محمد هشام السمّان، دار المعرفة –نشر-توزيع-طباعة-ترجمة-، دمشق، سوريا، ط1، 1993م.

Muḥammad Hishām alsmmān, Dār al-Maʻrifah – nshr-twzyʻ-ṭbāʻt-trjmt-, Dimashq, Sūriyā, Ṭ1, 1993M.

مصطفى فوضيل، الدراسة النصية للمصطلح، دراسات مصطلحية، ع5، معهد الدراسات المصطلحية، فاس، المغرب، 2006م.

Muṣṭafá Fūḍayl, al-dirāsah al-naṣṣīyah lil-muṣṭalaḥ, Dirāsāt muṣṭalaḥīyah, ʻ5, Maʻhad al-Dirāsāt al-Muṣṭalaḥīyah, Fās, al-Maghrib, 2006m.

ندوة توحيد منهجيات وضع المصطلح العلمي العربي، الرباط (18-20/2/1981)، مجلة السان العربي، المجلد18، ج1، مكتب تنسيق التعريب، الرباط، المغرب.

Nadwat Tawḥīd manhajīyāt waḍʻ al-muṣṭalaḥ al-ʻIlmī al-ʻArabī, al-Rabāṭ (18-20/2 / 1981), Majallat alsān al-ʻArabī, almjld18, j1, Maktab tansīq al-Taʻrīb, al-Rabāṭ, al-Maghrib.

هيثم الخياط محمد، توحيد المصطلح العلمي العربي –من طور الهمّ إلى طور الفعل-، مجلة مجمع اللغة العربية بالقاهرة،ج81، مصر، 1997م.

Haytham al-Khayyāṭ Muḥammad, Tawḥīd al-muṣṭalaḥ al-ʻIlmī al-ʻArabī – min ṭawr alhmm ilá ṭawr alfʻl-, Majallat Majmaʻ al-lughah al-ʻArabīyah bi-al-Qāhirah, j81, Miṣr, 1997m.

Downloads

Published

30-06-2019

Issue

Section

Articles

How to Cite

Diversity of Scientific Terms in School Science Books - Experimental Sciences Branch as a Model. (2019). Journal of Algerian Academy of the Arabic Language , 15(1), 131-152. https://majala.aala.dz/index.php/majala/article/view/56